
Forskningsprosjekter om svømming på Norges Idrettshøgskole
Norges Idrettshøgskole og Svømmeforbundet har i lang tid samarbeidet om forskning på svømming for å øke kunnskap om opplæring, utvikling og prestasjon. Vi jobber på prosjekter med både unge svømmere og eliteutøvere, barn og unge som skal lære og svømme, og snart også et prosjekt med både tidligere og nåværende svømmere.
Prosjekt om treningsbakgrunn
Det finnes lite forskning som har sett på variasjon i treningsbakgrunn hos svømmere. «Vi» vet derfor lite om hva som faktisk skal til for å oppnå prestasjoner på et bestemt nivå. Er det nødvendig å kun drive med svømming fra 10-års alder, eller kan en variasjon av ulike aktiviteter gi like god treningseffekt? Hvordan bør svømmetreningen se ut for å skape læringsmiljø som fremmer utvikling av ferdigheter?
Vi ønsker å se på variasjon i trening fra både et makro- og mikro-perspektiv. Blant annet deltakelse i ulike idretter, deltakelse i konkurranser på ulike nivå og alder for spesialisering mot én idrett representerer makro perspektivet av en utøvers utviklingshistorie. Mikroperspektivet går i dybden på selve svømmetreningen. Her ser vi på 12 ulike ‘dimensjoner’ av trening som kan påvirke hvordan man tilegner seg ferdigheter og deretter videreutvikler disse (for å svømme fortere). Disse ‘dimensjonene’ er basert på ulike teorier som forsøker å forklare læringsprosesser.
Hovedspørsmål: Hva er forskjellene og likhetene i treningsbakgrunnen til svømmere som har oppnådd over 650 FINA (WAQ) poeng?
Til dette prosjektet søker vi svømmere som er født mellom 1981 – 2005, og svømte frem til de var 21 år eller lenger, og oppnådde minst 650 FINA poeng i løpet av sin karriere.
Lenke til skjema: https://nettskjema.no/a/micro-macro-structure









