go up

NSF og Flyte med sommerens viktigste beskjed: – Du er ikke en fisk!

Hvert år drukner rundt 90 mennesker i Norge, og hele 40% av alle som drukner i Norge er over 60 år.  har Flyte lansert kampanjen «Du er ikke en fisk» for å minne enkeltpersoner at det er smart å vise vannvett i sommer.

Flyte er paraplyorganisasjonen for alle som jobber med forebygging av drukning. går startskuddet for Flytes første kampanje, «Du er ikke en fisk!».

En del av vårt mandat er å gjennomføre informasjonstiltak, kampanjer og opplæring innen drukningsforebyggende arbeid. Med denne kampanjen ønsker vi å formidle et alvorlig budskap om drukning med en humoristisk vri. Vi har stor tro at dette er veien å gå, fremfor å bruke pekefinger, sier Siv Jensen, daglig leder i Flyte.

Flyte ble stiftet i fjor, og jobber med etableringen av en nullvisjon for drukning i tillegg til drukningsforebyggende arbeid. Flyte har langt 13 medlemsorganisasjoner: Norsk Folkehjelp, Avogtil, Den norske Turistforening, Norges Livredningsselskap, Norges Padleforbund, Norges Svømmeforbund, Redningsselskapet, Skadeforebyggende Forum, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), MA Rusfri Trafikk, NTNU, Norges Dykkeforbund og Turskøyteforeningen. Alle medlemsorganisasjonene er invitert til å delta i kampanjen.

Drukning berører oss alle, og statistisk sett er det dessverre mange familier som vil livet snudd på hodet i løpet av sommeren. Forhåpentligvis vil «Du er ikke en fisk» fungere som en påminner slik at folk tenker seg litt ekstra om når de befinner seg i nærheten av vann i sommer, sier Siv Jensen, daglig leder i Flyte.

Verdensdagen for forebygging av drukning

Kampanjen vil være synlig i sosiale medier, skilt og i diverse andre uttak. Det jobbes blant annet med en LinkedInaktivitet og mediesaker gjennom sommeren.

Vi planlegger også et arrangement på Verdensdagen for forebygging av drukning 25. juli, og vil selvsagt også være til stede på Arendalsuka for å minne godt voksne dresskledde menn at de ikke er en fisk, avslutter Siv Jensen, daglig leder i Flyte. 

Kampanjen er laget i samarbeid med reklame og kommunikasjonsbyrået Publicis.

X