
arena og Chrisco Sport gir tilbake til sporten
arena er blant verdens mest kjente merker innen svømming og har gjennom årene vært med på å utvikle svømmesporten til det høye nivået vi er vitne til gang på gang ved internasjonale mesterskap. Da Henrik Christiansen i desember tok to VM-medaljer på kortbane i Melbourne, hadde han også på seg arena-drakten.
At Henrik Christiansen tok VM-medaljer i arenadrakten er grovt sett et resultat av Mark Spitz sin historiske triumf i 1972, da han tok til sammen sju OL-medaljer i München. Horst Dassler, sønn av grunnleggeren av Adidas, ble så inspirert av triumfen at han ønsket å fokusere på svømmeutstyr. Siden Adidas satset på sko på denne tiden, ønsket ikke faren å inkludere badetøy i kolleksjonen, og Dassler startet sitt eget firma. Med dette ble arena skapt, og siden den gang har selskapet utviklet seg til å bli det kjente merket vi ser på pallen ved store mesterskap.
- Mark Spitz, USA på plats I Perth, VM. Foto: BILDBYRÅN
- Henrik Christiansen, VM 2022 I Melbourne Photo: Patrick B. Kraemer / BILDBYRÅN
År med relasjoner med Chrisco Sport
Agenturet for salg av arena i Norge er hos Chrisco Sport, som tilbake i 1985 startet distribusjonen av arenautstyr til de norske butikkene. Omtrent samtidig inngikk NSF et samarbeid med Chrisco Sport som, med unntak av en kort periode, har vært leverandør av utstyr til forbundets utøvere siden.
Chrisco Sport har vært en trofast samarbeidspartner i mange år, og vi er stolte over resultatene vi har skapt sammen, sier generalsekretær i NSF Bjørn Soleng.
For gründeren av Chrisco Sport var det naturlig å begynne å samarbeide med NSF.
«Chrisco Sport ble startet av min far, Chris, i 1979. Han var gammel idrettsutøver og var veldig opptatt av å sponse de beste utøverne. For svømming var disse utøverne i NSF og det var derfor også en naturlig grunn til å starte samarbeide med NSF» sier Ole Christian Selbekk, som i dag er daglig leder i Chrisco Sport og legger til.
I samarbeide med NSF får vi markedsført varemerket arena på de beste utøverne. De bruker arena utstyr når de representerer Norge og det er viktig for oss å være med å støtte opp om dem. Samtidig er det viktig for oss å støtte opp om svømmesporten generelt.
«Det er også en mulighet til å gi tilbake til sporten. Landslagsutøverne er forbilder for de yngre utøverne som kanskje blir inspirert til å bruke arena utstyr når de ser de beste utøverne bruker arena,» sier Caroline Selbekk, markedskoordinator i Chrisco Sport.
- Daglig leder i Chrisco Sport Ole Christian Selbekk og markedskoordinator Caroline Selbekk
Verdien av tett samarbeide
Som med de fleste samarbeidspartnere i sportens verden, er en del av utbyttet for Chrisco Sport å kunne markedsføre seg via NSF. Utøverne stiller også opp til fotoshoot når nye arena kolleksjoner skal vises.
Utøverne er utrolig gode til å stille opp når vi spør dem. De syns det er gøy, og vi får bruke dem på sosiale medier til markedsføring. Samtidig får utøverne også tilgang til de bildene som tas av dem så de kan bruke dem på egne kanaler, sier Caroline Selbekk.
Som markedskoordinator har hun kontakt med både NSF, klubber og utøvere. Det gir en unik inngang til hvilke produkter utøverne foretrekker og dermed også mulighet til å sikre at de riktige produktene bringes til Norge.
«Vi har god kommunikasjon med NSF og landslagsledelsen og det gjør det lettere for oss å hjelpe hverandre. Det skal også sies at utøverne på junior- og seniorlandslaget er flinke til å gi tilbakemeldinger om produktene de liker. Tilbakemeldingene deres hjelper oss til å ha de rette produktene tilgjengelige i Norge, slik at utøverne får tak i det de har bruk for og liker å bruke når de trener og konkurrerer,» sier Caroline.
- Foto: arena Norge/ tomorrow.concept
- Foto: Foto: Ingeborg Løyning/ arena Norge
- Foto: arena Norge/ tomorrow.concept
Pop-up shops gir aktivitet og nærhet
Er man i norske svømmehaller og på nasjonale konkurranser vil man raskt oppdage at arena er en aktiv samarbeidspartner. Med pop-up-butikker for arenautstyr gir Chrisco Sport utøvere, foreldre og trenere muligheten til å se, føle og prøve utstyr som ellers kan være vanskelig å få tak i i vanlige sportsbutikker.
Vi er aktive på stevner for å ha et ansikt til kunden. Det er heller ikke mange steder å kjøpe konkurransedrakter, det er ikke mange butikker som selger dem. Derfor er det et fint sted for oss å vise frem draktene og gi folk muligheten til å kjøpe dem fra oss. Det kan være vanskelig å kjøpe draktene på nett hvis du ikke har kjøpt konkurransedrakt før eller prøvd dem. Det får de muligheten til hos oss og vi kan veilede dem i forbindelse med kjøpet, sier Caroline Selbekk.
- Foto: Kim Pedersen/ NSF
- Foto: Kim Pedersen/ NSF
Om arena:
arena har hovedkontor i Tolentino, Italia hvorfra de håndterer utvikling, distribusjon og salg av arenautstyr til 128 land fordelt på fem kontinenter.
arena er opptatt av å skape bærekraftige løsninger som kan bidra positivt til miljøet. Når arena inviterer de som har agentur for salg av arena til et møte på hovedkontoret i Italia, kompenserer arena for klimautslippene reisene medfører. I tillegg har også produksjonen av drakter og utstyr laget av resirkulert plast økt, slik at det nå er mulig å kjøpe produkter som er 100 % resirkulert.