Presentasjoner fra samlingen er lagt HER
Referat fra samlingen
Det var igjen en solid daglig leder samling. Nettverket har vokst siden ifjor: 3 nye klubbervar representert (TSLK, Åstveit, SSC) i tillegg til en ny daglig leder i Eidsvoll svømmeklubb. Først ble det presentert ny informasjon fra NSF, før alle deltakerne hadde en 5 min presentasjon av sine handlingsplaner (hva de jobber med å utvikle). Det er interessant og spennende å se hvor mye spennende utviklingsarbeid som foregår ute i klubbene. NSF arbeider mot at “det skal være attraktivt å være ansatt i en klubb”. Samlingene har fokus på at en daglig leder skal være en rolle som er utviklingsorientert – og at denne rollen ikke blir en “sekretær”. Hvis daglig leder rollen fungerer godt kan man se at rollen har potensial til å utvikle klubben videre. Gjennom samlingene utfordres de daglig lederne til utviklingsarbeid og utvikling av klubben, men selvsagt i tråd med klubbens ledelse og klubbens virksomhetsplan.
Etter lunsj tirsdag satte Åge Sørsveen fokus på “min arbeidshverdag” – og hvordan en selv kan legge til rette for en bedre arbeidssituasjon gjennom bevistgjøring og bruk av gode verktøyer. Det er lett å bli overlasset med oppgaver og ansvar, og dermed blir det viktig at daglig ledere har en tydelig arbeidsinstruks og er god på å prioritere hva de skal arbeide med. Dette er noe de må selv ta tak i. I tillegg til at styret er tydelig på sin rolle og retningslinjer i styret er et godt og konstruktivt samarbeid med styret er svært viktig for arbeidssituasjonen til daglig ledere.
Før middag hadde vi diskusjon og erfaringsutveksling på temaet “Samarbeidspartnere/sponsorer”.
Onsdag startet vi med morgensvømming før vi besøkte Bærumssvømmernes nye flotte kontorer. Tilrettelegging av et godt arbeidsmiljø har vært på agendaen på tidligere samlinger, og dette har virkelig Bærumssvømmerne tatt tak i. Det var fine, lyse og romslige kontorer som helt klart er med å gjøre det mer attraktivt å arbeide i klubben. Daglig leder i Bærumssvømmerne Åsa Essebo begynte presentasjonen av Bærumssvømmerne før hun gode medarbeidere i Hege (administrasjon), Victoria (SFO) og Audun (klubbens svømmeskole) presenterte sine arbeidsområder. Vi satte veldig pris på at styreleder Roger Bjerke satte av tid til å presenterte klubbens utvikling, styrets rolle og tanker om veien videre.
Etter lunsj og omvisning på Hundsund Bad (som driftes av Bærumssvømmerne) ble det satt fokus på HMS ved Frank Pedersen (Lambertseter svømmeklubb). Et viktig område for gode trivsel på arbeidsplassen i tillegg til sikkerhet for medarbeidere og medlemmer.
Vi ser frem til høstens samling (sept/okt). Men først: Kompetansehelga 22-23.mars
Utgangspunkt program
Tirsdag 11.februar Idrettens Hus, Ullevål stadion, NSFs kontorlokaler
- 11.00 – 11.30 Velkommen, aktuelt, tanker fra sist samling+studietur og informasjon fra NSF
- 11.30 12.15 5.min presentasjon av fremdriftsplan
- 12.15 1300 Lunsj på Idrettens Hus
- 13.00 – 1430 Erfaringer med X-modellen/refleksjon rolle og ansvarsbeskrivelse v/Åge Sørsveen
- 15.00 15.45 Møteledelse + møtekultur v/Åge Sørsveen
- 16.00 17.30 Sponsorarbeid
- 18.00 Felles middag
Onsdag 12.februar – Hundsund bad (Snarøyaveien 81) /Bærumssvømmerne, ved Nadderudhallen
- 07.30 08.45 Muligheter for morgensvømming
- 09.00 – 11.00 Presentasjon av Bærum svømmeklubb + Hundsund bad + SFO/svømmeopplæring
- 11.00-12.00 HMS
- 12.00- 13.00 Lunsj
- 1300 -15.00 Erfaringsutveksling + diskusjon
- 15.15 Oppsummering NSF (refleksjoner, input og tanker mot neste samling)
Deltakerlisten
- Bærumssvømmerne – Åsa Essebo
- Bærumssvømmerne – Hege Eek
- Madla – Ingrid Møllerup
- Madla – Geir Paturson
- Lamberseter – Frank Pedersen
- Lamberseter – Caroline Brinchmann
- Delfana – Morten Urdal
- Eidsvoll – Gry Gundersen
- OI – Joseph Gillen
- OI – Katrine Holter
- BS-LK – Charmaine pettersen
- Mandal – Kari Leer Backe-Hansen
- TSLK – Per Osland
- Åstveit – Linda Farestvedt
- SSC – Thomas Hjerts
Ansvarlig NSF; Lasse Hoel, lasse@svomming.no
Vi ser frem til 2 kreative og innholdsrike dager!
NSFs daglig leder nettverk hadde samling 11-12.februar i Oslo. 16 deltakere fra 12 klubber var samlet for faglig påfyll, diskusjon og erfaringsutveksling. Dette var den første av to samlinger i 2014, i tillegg til en studietur høsten 2014.
Klikk på les mer for å lese referatet, programmet, presentasjoner og se deltakerlisten
Se program og presentasjoner fra tidligere samlinger HER