go up

 


Bli kjent med ord og utrykk som du kanskje kjenner igjen;


 



























































































Begrep Beskrivelse
Fly/”flai” En forkortelse på svømmearten butterfly
Fri Fri er en øvelse hvor man kan velge svømmeart selv. Crawl går fortest og er det nesten alle velger. Men det er lov å svømme bryst, rygg eller butterfly. I approberte stevner har en lov å bytte svømmeart underveis, men kun 2 ganger.
Individuell Medley (IM) – En øvelse som innbefatter alle de fire svømmeartene i samme En svømmer like lang distanse av hver svømmeart svømmeøvelse i denne rekkefølgen: Butterfly – rygg – bryst – Crawl. 100m IM = 25 m på hver svømmeart.
Medleystafett Stafettlag med 4 deltakere, svømmer hver sin øvelse i følgende rekkefølge: rygg, bryst, butterfly og fri
Innslag Ta i kanten på slutten av et løp.
Kick (butterflykick) Vertikale spark med samlede føtter. Obligatorisk beinspark i butterfly. Brukes også mye etter fraspark i vendinger i alle svømmearter unntatt bryst. Under trening kicker svømmerne både på mage, rygg og på siden. 
Disk Disk er en forkortelse for diskvalifikasjon. En kan bli disket på øvelser på approberte stevner dersom en ikke svømmer teknisk riktig. Det er ikke uvanlig å bli disket verken for nybegynnere eller eldre svømmere, og tyvstart, feil vendinger og usynkroniserte svømmetak utgjør hoveddelen av disse. 
Basistrening Hovedsaklig innendørs (i gymsal eller på bassengkant) trening av muskelstyrke og balanseevne. Det er spesielt viktig å trene ulike støttemuskler for at svømmeren skal bli i stand til å holde en “linje” posisjon i vannet. 
Linje Svømmerens kropp er i en strømlinjeformet posisjon som minimaliserer motstanden i vannet. Det gjelder å gjøre seg så lang og smal som mulig.
Zoomers Et hjelpemiddel som brukes under trening. Dette er korte svømmeføtter som muliggjør svømmetrening på eller over konkurransefart. Trener vil gi beskjed om en har behov for dette i trenings sammenheng. 
Pullbuoy Et flyteredskap til å ha mellom bena/lår, enten lagd av plast eller skumgummi. Ved å bruke pullbuoy kan man fokusere på armtaket uten at beina synker ned, i tillegg er det et redskap som bidrar til økt styrke i armer og overkropp.
  Dette er små “plastbrett” som festes til hendene. Gjennomtrekket i alle svømmeartene blir tyngre samtidig som farten øker ved bruk av paddles. Dette er styrketrening i vann. Ved å bruke paddles kan man konsentrere belastningen på rygg, bryst og arm muskler. Brukes i begrenset grad på yngre svømmere pga fare for overbelastning av skuldermuskler. Trener vil gi beskjed om en har behov for dette i trenings sammenheng. 

Beinsparkbrett/


brett – 

Sparkebrett kan man bruker når man skal øve beinspark. 
Banetau Ligger mellom banen i bassenget. Disse gjør at det blir mindre bølger i bassenget.
Kortbane Når det svømmes i 25 meters basseng
Langbane Når det svømmes i 50 meters basseng
Pers Personlig beste (pb). Det raskeste man noen gang har svømt. Ens egne personlige rekorder.
Stup
Begrep Beskrivelse
   
   
   
Vannpolo
Begrep Beskrivelse
   
   
   
Synkronsvømming
Begrep Beskrivelse

X