I OECD-landene er trafikkulykker den viktigste dødsårsaken for ungdom mellom 15 og 24 år. I Norge er 25 % av de drepte i denne aldersgruppen, mens de utgjør kun 10 % av befolkningen og står for ca 7 % av trafikken. 32 % av all trafikk foregår i fritiden, og organiserte fritidsaktiviteter utgjør 18 % av fritidsreisene. (ref: www.verditransport.bfk.no)
Rutiner ved reise – reiseledelse
Klubben bør ha forankret hvordan reiser skal foregå.
Reisepolicy for medlemmene et viktig verdidokument
Trafikkpolicy er først og fremst arbeide med holdninger og kultur. Reisepolicy finnes i mange virksomheter, i skoler og i barnehager. Å lage reisepolicy for egen klubb er å lage spilleregler for hvordan klubbens medlemmer og støtteapparat skal forholde seg til reiser i regi av klubben. Som med idrettens øvrige spilleregler skal alle vite hva egen klubb har satt som akseptabel handling i trafikken. Det er dette trafikksikkerhetsarbeid handler om det er holdningsarbeid i likhet med idrettens øvrige verdiarbeid.
Det er mange mulige mål for reisepolicy-arbeidet i klubben:
- Trafikkulykker skal unngås
- Dersom trafikkulykker inntreffer, skal bruk av sikkerhetsutstyr begrense skadeomfanget
- Alle aktiviteter i regi av klubben skal oppleves som sikre for utøvere og medlemmer
- Reisepolicyen skal gjelde til og fra aktiviteter og på reiser
- Alle medlemmer i klubben har et ansvar for å følge den vedtatte reisepolicyen
- Klubben og medlemmene skal være positive forbilder for trafikksikkerhet
- Trafikkpolicy må ta stilling til:
- Hvordan transport i regi av klubben foretas. Er det sikkerhetsbelter i buss. Hvem er sjåfører?
- Hvordan forholder medlemmene seg til reiser, fart (ute i god tid) og bruk av sikkerhetsutstyr.
- Hvordan forholder klubben seg til publikum på arrangementer.
- Hvordan transport i regi av klubben foretas. Er det sikkerhetsbelter i buss. Hvem er sjåfører?
Eksempler på reisepolicy