go up

 


I OECD-landene er trafikkulykker den viktigste dødsårsaken for ungdom mellom 15 og 24 år. I Norge er 25 % av de drepte i denne aldersgruppen, mens de utgjør kun 10 % av befolkningen og står for ca 7 % av trafikken. 32 % av all trafikk foregår i fritiden, og organiserte fritidsaktiviteter utgjør 18 % av fritidsreisene. (ref: www.verditransport.bfk.no)  


 


Rutiner ved reise – reiseledelse


Klubben bør ha forankret hvordan reiser skal foregå.


  • Se utgangspunkt/mal for retningslinjer ved reise
  • Hentet fra TSLK manualen (www.tslk.no)

     


    Reisepolicy for medlemmene – et viktig verdidokument


    Trafikkpolicy er først og fremst arbeide med holdninger og kultur. Reisepolicy finnes i mange virksomheter, i skoler og i barnehager. Å lage reisepolicy for egen klubb er å lage spilleregler for hvordan klubbens medlemmer og støtteapparat skal forholde seg til reiser i regi av klubben. Som med idrettens øvrige spilleregler skal alle vite hva egen klubb har satt som akseptabel handling i trafikken. Det er dette trafikksikkerhetsarbeid handler om – det er holdningsarbeid i likhet med idrettens øvrige verdiarbeid.


     


    Det er mange mulige mål for reisepolicy-arbeidet i klubben:



    • Trafikkulykker skal unngås
    • Dersom trafikkulykker inntreffer, skal bruk av sikkerhetsutstyr begrense skadeomfanget 
    • Alle aktiviteter i regi av klubben skal oppleves som sikre for utøvere og medlemmer
    • Reisepolicyen skal gjelde til og fra aktiviteter og på reiser 
    • Alle medlemmer i klubben har et ansvar for å følge den vedtatte reisepolicyen
    • Klubben og medlemmene skal være positive forbilder for trafikksikkerhet
    • Trafikkpolicy må ta stilling til:

      • Hvordan transport i regi av klubben foretas. Er det sikkerhetsbelter i buss. Hvem er sjåfører?
      • Hvordan forholder medlemmene seg til reiser, fart (ute i god tid) og bruk av sikkerhetsutstyr.
      • Hvordan forholder klubben seg til publikum på arrangementer.



     


    Eksempler på reisepolicy


  • X