go up


 


Navn: Petter Sjødal
Født: 01.01.1979
Klubb: IL Varg
Tidligere klubb: Bergkameratene
Klubbtrener: Martin Lester Nilsen


 


Internett nyheter om Petter fra EM langbane i Madrid (ny 11/5)


Her er OL-kandidatene (Dagsavisen 2/5)


Svømmere til EM-semifinaler (Aftenposten 10/5)


Manglet det lille ekstra (Laagendalsposten 10/5)


Nystrøm og Sjødal slått ut (Drammens Tidene 10/5)


 


Mål for sesongen 2003/2004
Hovedmål:
EM kortbane Dublin i desember (målsetning finale 50 ry/fly + 100 ry)
EM langbane Madrid i mai (målsetning finale 50 fly + OL krav 100 fly)
OL september eller VM kortbane oktober


 


Før EM i Dublin (ny 9/12)


Da er høstens store mål her. Gleder meg stort til å komme igeng nå! Synes jeg har hatt en fin utvikling gjennom hele høsten og med vilje ikke toppet like mye til Nordsjø som i fjor… Regner med å ta det ut i EM i stedet, noe som hadde vært sinnsykt kult…! Har vært nære på finale et par ganger nå, så i år vil jeg til en finale. Ser vel at jeg har best mulighet på 50 rygg og fly, men også på 100 regner jeg med å svømme styggfort.
Er en stor gjeng i år og jeg tror det kommer til å bli mye liv og bra stemning. Ønsker alle lykke til!!!!
Hilsen Petter


 


Treningsleir i Hamburg 19.10-01.11 (ny 3/11)


Er nå hjemme igjen etter en to ukers leir i Hamburg. Var veldig deilig å ha


fri fra jobben i et par uker og kun trene og slappe av. Synes det er veldig bra treningsopplegg i Hamburg og nå som Robin og Aleksander var med ble det


ikke så kjedelig heller…. Ble til tider nesten litt mye med 2xOen…


He-he!!! Nei da, vi har hatt det kjempe artig.


 


Må bare nevne en av de beste kommentarene til Alex der nede. Han har jo greie på det meste den gutten, men dette visste du kanskje ikke: “Kruttet er verdens eldste oppfinnelse”. GO Alex!!!!! Og hvis du ikke tror på det “så er du naiv” i følge Alex….


 


Når det gjelder treningene, for det ble jo en del av det der nede, så er de


kortere enn her hjemme, men mer rett på sak. Er som regel bare 200 meter med innsvømming før man kjører en 25 meter max og så starter man på hovedserien. Litt uvant, men veldig ålreit egentlig. Blir lite dill dall og det man gjør i vannet har høy kvalitet. Det er nettopp dette som er hovedtanken til Dirk. De kjører det de må av utholdenhet, og så mye som mulig i konkurranse fart.


 


Var også med på et stevne der nede i Aachen. Svømte litt bedre enn på


Lambertseter og føler jeg er på god vei mot EM-form. Vant 50 fly der nede, noe som var ganske kult! Hadde 24,2 på den. Ellers hadde jeg 54,2 på 100 fly, 25,6 på 50 rygg og 55,0 på 100 rygg.


 


Må få takke Oen`s og Stig for et trivelig opphold. Vi kommer nok helt sikkert til å reise ned igjen!


 



 


Petter, Robin, Alex og Stig sammen med svømmere og trenere fra Hamburg


 


 


Når begynte jeg å svømme? (ny 7/10)


Etter anbefalinger fra Maria fra Larvik kommer det nå en liten oppdatering på siden allerede. Hun synes jeg burde si litt om når jeg startet med å svømme, og det kan jeg jo… Husker ikke akkurat hvor gammel jeg var når jeg begynte, men jeg har alltid vært utrolig glad i å bade, og jeg tilbragte sommrene i Stavern og Sandefjord når jeg var yngre. Der var det stort sett bading hele dagen. Når jeg var hjemme på Kongsberg gikk jeg ofte i svømmehallen og det var der jeg ble “oppdaget”. En av badevaktene jobbet også som trener i svømmeklubben og hun lurte på om ikke jeg hadde lyst til å prøve og komme på et par treninger å prøve meg. Og da var det gjort… Begynte i det små med trening en gang i uken, når jeg var rundt 8 år tenker jeg, så ble det gradvis mer og mer for hvert år. Når jeg begynte var det et bra treningsmiljø i Berkameratene på Kongsberg og jeg hadde fin fremgang helt fra starten. Etterhvert som jeg ble eldre kom jeg under Tor Torgersen sitt treningsregime og hadde kjempe fremgang. Det var et veldig godt samarbeid mellom flere klubber i Buskerud, Vestfold og Telemark og vi trente en del sammen. Ble en veldig fin gjeng etterhvert og jeg tror nok det er noe av grunnen til at jeg fortsatte med svømming. Synes fortsatt miljøet i svømmesporten er utrolig bra og jeg stortrives 15 år senere….


 


Tanker om forrige sesong


Etter et relativt dårlig langbane EM i Berlin sommern 2002, var jeg nødt til å gjøre et par endringer i treningsopplegget for i det hele tatt ha motivasjon til å gå på en ny sesong. Resultatet ble at jeg satte meg ned og tenkte nøye gjennom hva jeg ønsket å prioritere. Et av hovedpunktetene mina var at landtreningen skulle prioriteres i mye større grad enn tidligere, og samtidig senke intensiteten på en del svømme økter for å kunne trene med mer overskudd hele sesongen. Dette fungerte veldig bra og i samsvar med Martin Lester Nilsen laget vi et opplegg jeg og han hadde veldig stor tro på.


 


Sesongen startet bra og jeg svømte raskere enn jeg pleide å gjøre på et mye tidligere tidspunkt. Hovedmålet for 1.makro var EM kortbane i Riesa, og Nordsjø skulle være et delmål på veien. Gjorde en veldig bra jobb med det kvalitative arbeidet inn mot Nordsjø, og hadde ikke tenkt til å slippe opp så mye som det ble til. Er en del ting man ikke kan kontrollere og inn mot Nordsjø ble jeg liggende i tre dager med stiv nakke og fikk ikke vært i vannet. fikk derfor hvilt opp mye overskudd. Resultatet ble utrolig bra, og jeg hadde et veldig bra stevne. I perioden frem mot EM ble det litt lang tid og jeg klarte ikke holde på den gode fromen. Vil allikevel karakterisere 1. makro som en veldig bra syklus, ikke minst fordi jeg lykkes så bra med de endringene jeg gjorde i treningsopplegget og fikk utelling for det.


 


2. makro var ikke like bra og WC og NM i Bergen gikk så der…


 


Siste del av sesongen med VM langbane i Barcelona som hovedmål, var igjen en positiv opplevelse. Hadde fokus på VM og gjorde mine beste løp for sesongen der og perset på begge øvelsene. Når man ser nivået skulle man selvfølgelig ønske at man tok noen større steg for å nærme seg toppen, men sålenge man perser går det riktig vei.


 


Situasjon sesongen 2003/2004


15. august 2003 begynte jeg på min turnustjeneste som fysioterapeut og skal jobbe et år før jeg får min endelige godkjenning som fysioterapeut. Det er en 100% stilling og jeg jobber fra åtte til kvart over tre hver dag. I forbindelse med dette trener jeg nå tre morratreninger fra mandag til fredag og kveldstreninger hver dag. Gjør også tre styrkeøkter, tre medisinball økter og to strikk økter. I tillegg kommer ekstra treninger i helgene.


 


Merker at det er en ekstar belastning på kroppen og jobbe fullt i tillegg til å satse på svømminga, men det har gått overraskende bra sålangt. forsøker å være ekstra nøye med periodiseringa av uka sånn at jeg ikke kjører meg helt i senk.


 


Siden jeg ikke har ubegrenset med ferie, kommer jeg til å prioritere aktivitetene mine veldig nøye. Dette innebar blant annet at jeg takket nei til den første treningsleieren med landslaget på Gran Canaria. Føler at jeg får trent veldig bra hjemme, og siden jeg har vært mye plaget med magetrøbbel ved utenlandsleire er det ikke så vanskelig å være hjemme, selvom jeg gjerne skulle brushet brunfargen litt!!!


 


Etter gode erfaringer sist sesong, kommer jeg også i år til å reise på et treningsopphold i Hamburg i midten av oktober. Føler det er viktig å komme seg litt ut for å få ny inspirasjon og matching på treningene. Sist reiste jeg aleine, men i år kommer det til å bli med et par andre norske landslagssvømmere, noe jeg tror kan bli veldig bra.


 


Løst og fast


Synes det er veldig hyggelig når jeg får mail, og jeg forsøker å svare på de spørsmålene som måtte komme =) 


 


En del som har spurt meg om hvor mange svømmeøkter jeg har osv… Her kommer en liten  grovoversikt over en vanlig uke


 


Mandag: 1.økt: Svømming (m/finne) – 2.økt: Medisinball – 3.økt: Svømming


Tirsdag: 1.økt: Styrke – 2.økt: Strikker – 3.økt: Svømming


Onsdag: 1.økt: Svøm (m/finne) – 2.økt: Medisinball – 3.økt: Svøm (kick)


Torsdag: 1.økt: Styrke – 2.økt: Strikker – 3.økt: Svømming


Fredag: 1.økt: Svømming – 2.økt: Medisinball – 3.økt: Svømming


Lørdag: 1.økt: Svømming


Søndag: 1: økt: Styrke


 


(Styrke ca 1 time, med.ball 30 min, strikk 30 min, svøm fra 1-2 timer)


Dette gjør jeg fast hver uke, i tillegg har vi uker hvor det er ekstra treninger i helga.


 


Ha det bra så lenge alle sammen. Vi sees.


Hilsen Petter


 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 





 




X