Det skal være morsomt, givende og utfordrende å være medlem eller involvert i en svømmeklubb. Men hvordan gjør man dette i praksis? Hvordan informeres foresatte av klubben? Involveres og engasjeres?
Skape en kultur i klubben – prosessen er viktig
Hvilke retningslinjer og rutiner klubben har er en ting, men kulturen og hvordan mennesker forholder seg til hverandre er en annen. Uavhengig av hvor gode maler/utgangspunkt man har på foreldrevettregler eller håndbøker må dette forankres og eies av klubben og klubbens medlemmer. Retningslinjer må forankres i forhold til klubbens verdier og mål. Se foreldrevettregler litt lenger ned på siden.
Les om foreldrevettregler og foreldreengasjement i norsk svømming (nr 3 2007).
Kommunikasjon til foresatte
Foresatte ønsker tydelig informasjon om klubbens tilbud og hva klubben står for. En ryddig og forståelig hjemmeside kan synliggjøre mye av klubbens retningslinjer, rutiner og identitet. Foreldremøte, klubbhåndbok, nyhetsbrev er andre kommunikasjonskanaler. Se flere tips under kommunikasjon og webside.
Foreldrekveld/informasjonskveld
Gjennomfør foreldremøte tidlig på sesongen for å gi informasjon om kommende aktiviteter og arrangementer, påmeldingsrutiner, kontaktinformasjon og annet relevant. Forankre hva klubben står for. Hvordan kveldene organiseres og hvem som er tilstede er opp til klubben. Informasjonskveld kan også bidra til at flere er involvert i klubben.
Øvelse til foreldre (hentet fra «barneidrettstreneren», NIF)
Nedenfor finner du et verktøy som foresatte kan bruke til å reflektere over om deres egen motivasjon for idrettsaktivitet er den samme. Punktene skal rangeres fra 1 til 10, det 10 er den viktigste årsaken. Verktøyet kan brukes som diskusjonstema under foreldremøter, eller man kan diskutere punktene sammen med barna sine.
- Lære seg idretten
- Lære seg god lagånd
- Vinne
- Få økt selvtillit
- Lære seg å håndtere motgang
- Få fysisk helse
- Få erfaringer for livet
- Ha det gøy
- Få venner
- Bli en bra idrettsutøver
Håndbok til foresatte
Gjennom en håndbok rettet mot foreldre/foresatte kan man syliggjøre relevant informasjon til foresatte på en enkel måte. Gjør håndboka enkel, lettfattelig og i et format som er leselig. Det er ikke om å gjøre å lage flest mulig sider.
Eksempler håndbok foresatte | |
Tromsø svømmeklubbs «lille blå» | link |
BSLK (klubbinfo for nye medlemmer) | link |
Lillesand svømmeklubb (tilgjengelig på web) | link |
Sandefjord svømmeklubb | link |
Lag foreldrevettregler for klubben
Hvordan forholder mennesker seg til hverandre i vår klubb? Mange klubber har retningslinjer for foresatte – disse bør klubben lage på egenhånd. Tips for utarbeidelse;
- Inviter foresatte, tillitsvalgte og andre til et åpent møte. Det bør være en prosessveileder.
- Diskuter hvorfor man bør ha, hvordan de kan etterleves.
- Forankre arbeidet med NSF, NIFs og klubbens verdier
- Gjennomfør en prosess hvor man blir enig om klubbens foreldrevettregler
- Forankre og synliggjør foreldrevettreglene internt i klubben
Foreldrekontakt/oppmannOppmenn
Utgangspunkt for oppmenn/foreldrekontakt på treningspartier;
- Oppmenn skal assistere trenerne med praktiske oppgaver som å arrangere treningssamlinger og stevneturer. Dette spenner fra å finne alternative reisemål og reiseruter, booke transport og overnatting samt sørge for et opplegg med matservering og et konsept for sosial trygghet. Oppmennene har ansvar for å ivareta klubbens satsing innenfor de økonomiske rammene som styret trekker opp for hver sesong. Oppmann skal i tillegg bidra til å ivareta entusiasme og pågangsmot hos trenere og svømmere.
- Oppmenn skal fungere som et kontaktpunkt for foreldre i de enkelte svømmegruppene slik at informasjon kan spres og misforståelser oppklares tidlig. Oppmenn kan brukes for å ta opp uavklarte saker mot styret eller den enkelte trener. Oppmenn holder oppdatert konktainfo til medlemmer og foresatte.
- Oppmenn er ansvarlig for å melde på svømmere i sine grupper på stevner. Foreldrene melder på til oppmann, oppmann samler sammen påmeldingene og sender inn samlet påmelding til påmeldingsansvarlig i klubben.
- Oppmenn har et formelt ansvar for praktisk organisering av turer og skal være et kontaktledd mellom svømmegruppe og styret / trenere. De skal:
- Planlegge stevnereiser, bestille billetter og overnatting
- Skaffe reiseledere
- Planlegge samlinger
- Informere om reiseopplegg og egenandeler i god tid
- Være kontaktledd for foreldre
- Planlegge stevnereiser, bestille billetter og overnatting
- Oppmenn rapporterer til ?
Foreldregruppe
En foreldregruppe kan være med å legge til rette for arrangementer, happenings, sosiale sammenkomster osv. Det trengs ikke være med flere en 3-5 stk i foreldregruppa. Gruppa er ansvarlig for å involere andre foresatte og legge til rette for et sosialt miljø blant foresatte ved å holde tilstelninger for klubbens medlemmer og foresatte.
Se eksempel fra Levanger SLK
Noen forslag og tanker om hvordan skape foreldre engasjement:
Dette er ikke en fasit, men det er noen forslag.
- Informasjon, informasjon og informasjon. Og kommunikasjon. Ha en webside som tydelig kommuniserer hva klubben står for, og med enkle beskrivelse av rutiner og retningslinjer som gjelder medlemmer og foreldre.
- Oppstartsmøte for alle foreldre (spesielt de nye grupper)
- Foreldrekontakter per treningsparti (med beskrivelse av oppgaver)
- Oppdaterte mail lister til foreldre slik at kommunikasjonen kommer ut til riktig emailadresse (kanskje noe for foreldrekontakt/oppmann)
- Foreldrevettregler, utarbeidet i en involverende prosess med mange foresatte
- En klar organisasjon, hvor det er tydelig hvem som har ansvaret for hva. Gjerne gjennom et organisasjonskart, og hvor klubbens styre synligjøres.
- En velfungerende valgkomitee (den viktigste komiteen i klubben)
* se forøvrig retningslinjer og tips gjennom Norges Svømmeskole
Relevante linker for foreldre/foresatte
Sunn jenteidrett – om blant annet kosthold og spiseforstyrrelser
NIFs retningslinjer for foreldre