go up

Kontaktperson i NSF: Tore de Faveri


 


60 timer


FIAS-kode K4510T2031


 


MÅL


Etter endt kurs skal deltakerne ha det faglige og pedagogiske grunnlaget til å planlegge, iverksette og gjennomføre svømmetrening på høyt nivå.


 


OPPTAKSVILKÅR


Ha Trener-I kompetanse i svømming og gyldig kompetansekort.


 





























INNHOLD


 


TIMER


Anatomi/fysiologi nivå 4


7t


Idrettspsykologi nivå 4


8t


Treningslære nivå 3


16t


Bevegelseslære nivå 4


14t


Treningsledelse nivå 4


12t


Idrettskader nivå 1


1t


Ernæring nivå 1


2t


 


EVALUERING


Det skal leveres et skriftlig hjemmearbeid med analyse/plan/evaluering av konkret treningssituasjon i klubb. Oppgaveteksten forandres for hvert kurs. Det kreves bestått på hjemmearbeidet.


 


AUTORISASJON


Bestått hjemmearbeid. Kompetansekortet sendes NSF for autorisasjon. NSF sender kompetansekort og tøymerke til svømmetreneren.


 


AUTORISASJONSFORNYELSE


Gjennomføre og bestå Årlig Livredningsprøve en gang hvert år. Bestått prøve påtegnes i kompetansekortet. Liste over deltakere med bestått livredningsprøve sendes autorisasjonsansvarlig i kretsen.


Årlig Livredningsprøve:



  1. 50m svømming med klær (skjorte og bukse) og avkledning på dypet.
  2. 600m svømming hvorav de første 400m på brystet og de siste 200m på ryggen.
  3. Start fra startpall med stup, dykk og hent ilandføringsdukke/person på det dypeste i bassenget du arbeider i ……….m. Ilandfør 25m. Bring en person fra bassenget opp på bassengkanten og legg i stabilt sideleie. Utfør Hjerte/Lungeredning på Anne-dukken. Hele punkt 3 gjennomføres sammenhengende.
  4. Beherske ilandførinsteknikkene og kjenne til prinsippet om Den forlengede arm og slagordet; Reach, throw, row, go, tow.
  5. Vise sikker kjennskap til alarmplanen(e) for den(de) svømmehallen(e) du underviser i.

 


LITTERATUR


“Swimming even faster” av Maglischo og “Coaching the young swimmer” av Madsen/Wilke. I tillegg forelesningsmateriell fra foreleserne.


 


Rammeplan for kurset “Trener-II”


 









































































































































































Beskrivelse


Tid


Total


Modul 1: Anatomi/fysiologi nivå 4a

 

4 t


Nervesystemet (nervesystemets oppbygging og funksjon)


 


2 t

 

Energistoffskiftet (energifrigjøring, aerob-anaerob kapasitet)


 


2 t

 

Modul 2: Anatomi/fysiologi nivå 4b

 

3 t


Skjelett- og muskelsystemet (knoklene, leddene, musklene og deres oppbygging)


 


3 t

 

Modul 3: Idrettspsykologi nivå 4a

 

4 t


Sosiale prosesser (sosial påvirkning, kommunikasjon)


 


2 t

 

Utvikling og personlighet (personlighet)


 


1 t

 

Kognitive funksjoner (bevisstheten, persepsjon, læring)


 


1 t

 

Modul 4: Idrettspsykologi nivå 4b

 

4 t


Atferd (atferd i trening og konkurranse)


 


2 t

 

Stress og mestring (konflikt/krise-mestring)


 


2 t

 

Modul 5: Treningslære nivå 3a

 

4 t


Grunnleggende teori (detaljert arbeidskravanalyse i svømming, relevante treningsformer og metoder i vannet og på land, treningsstyring, testprosedyrer, individuell kapasitetsprofil)


 


4 t

 

Modul 6: Treningslære nivå 3b

 

4 t


Treningsplanlegging (kort- og langsiktig treningsplanlegging)


 


4 t

 

Modul 7: Treningslære nivå 3c

 

4 t


Trening av koordinative egenskaper (videreføre systematisk bruk av idretter i vannet og på land i svømmetreningen)


 


4 t

 

Modul 8: Treningslære nivå 3d

 

4 t


Trening av kondisjonelle egenskaper (videreføring av generell og spesifikk styrketrening samt bevegelighetstrening, hurtighets- og utholdenhetstrening)


 


4 t

 

Modul 9: Bevegelseslære nivå 4a

 

4 t


Biomekanikk/hydromekanikk (frekvens, fremdrift)


 


1 t

 

Undervisningslære/pedagogikk (undervisningsprinsipper, feilretting)


 


3 t

 

Modul 10: Bevegelseslære nivå 4b

 

4 t


Metodikk/teknikker (finkoordinasjon av de 4 konkurranseteknikker


med start og vendinger (crawl), drills)


 


4 t

 

Modul 11: Bevegelseslære nivå 4c

 

4 t


Metodikk/teknikker (finkoordinasjon av de 4 konkurranseteknikker med start og vendinger (rygg, bryst), drills)


 


4 t

 

Modul 12: Bevegelseslære nivå 4d

 

4 t


Metodikk/teknikker (finkoordinasjon av de 4 konkurranseteknikker med start og vendinger (butterfly), drills)


 


4 t

 

Modul 13: Treningsledelse nivå 4a

 

3 t


Kommunikasjon (kommunikasjon og motivasjon)


 


3 t

 

Modul 14: Treningsledelse nivå 4b

 

4 t


Persontyper og atferdsstiler (persontyper)


 


2 t

 

Grupper og gruppeprosesser (problemløsning og samarbeid i treningsgruppen)


 


2 t

 

Modul 15: Treningsledelse nivå 4c

 

5 t


Filosofi (trenerrollen – holdninger, oppgaver, ansvar)


 


3 t

 

Verdier/etikk (svømmingens verdigrunnlag)


 


2 t

 

Modul 16: Idrettskader og Ernæring nivå 1

 

3 t


Belastningsskader (skader i leddene (skulderleddet), muskelskader)


 


1 t

 

Næringsstoffer og energi (hvilke næringsstoffer trenger kroppen vår?, energiopptak og -forbruk)


 


2 t

 



 


Gjennomføring av rammeplanen:


Kurset arrangeres av Norges Svømmeforbund sentralt. Vanlig gjennomføringsmodell er over tre helger, men det kan også gjennomføres over en uke.


 


Krav til kurslærere:


Må være godkjent av Norges Svømmeforbund. Kurslærere må ha høy utdannelse og/eller lang praktisk erfaring innen sitt emne. Kurslærere kan rekrutteres fra NSFs organisasjon, NIH eller andre relevante utdanningsinstitusjoner.


 


Utskrift: 14/12 98


 


 


 

X