go up

Trenerløypa

Hovedmål for trenerutdanningen: Trenerutdanning skal sikre en kompetansebasert idrettsutvikling gjennom kvalifiserte trenere.

 

Med kompetansebasert idrettsutvikling menes en idrettsutvikling som er basert på kunnskap, atferd og holdninger.

Med kvalifisert menes en autorisasjon som bygger på definerte standarder på de ulike utdanningsnivå.

 

Illustrasjonen under viser den nye Trenerløypa, slik som den vil bli for alle idretter i Norge:

Hvert nivå inneholder en Grunnutdanning, samt Etterutdanningsmoduler. Grunnutdanningen inneholder et minimumsantall timer undervisning og praksis. Ved å gjennomføre Etterutdanningsmoduler, vil man opparbeide seg ekspertise på det nivået man er trener for. Det betyr at om man er trener for begynnerutøvere, så er det viktigere at man etterutdanner seg på Trener 1-nivå enn at man tar et Trener 2-kurs.
 
Trener 1 (gjeldende fra 1/1-2013)
Mål: Gjøre treneren i stand til å gi en innlæring av grunnleggende tekniske ferdigheter. Utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på begynnernivå, og å ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Fokus: Innlærings- og deltakerfokus.
 
Det nye Trener 1-kurset for alle grener i NSF, vil ha en oppbygging som vist her (klikk på bildet for større versjon):
 

Trener 1 – Del 1 – Fellesidrettslige emner

Dette utgjør ca 12 timer. Innholdet utvikles av NIF, og vil være selvstudie på nett.
Allerede nå kan du starte utdanningen din ved å gå inn på denne siden.
Der finner du disse kursene:
  • Idrett uten skader
  • Aldersrelatert trening
  • Idrett for funksjonshemmede
  • Barneidrettens verdigrunnlag
  • Trenerrollen
 
Trener 1 – Del 2 – NSFs Grunnleggende Online Kurs (GOK)
Dette utgjør ca 3 timer. Innholdet utvikles av hver gren i NSF, og er selvstudie på nett. NSFs GOK finner du her.
Pr februar 2013 er GOK utviklet for stup, svømming og vannpolo.

 

Trener 1 – Del 3 – NSFs generelle emner

Dette utgjør ca 19 timer. Innholdet er utviklet av NSF sentralt, i samarbeid med grenene. Innholdet leveres som kurs, med godkjent kurslærer. Datoplan for når disse kursene arrangeres finner du her.

 

Trener 1 – Del 4 – Grenspesifikke emner

Dette utgjør minimum 13 timer. Innholdet utvikles av hver gren i NSF, og vil ta for seg grenspesifikk treningsplanlegging, organisering av treningen, hensyn/tilrettelegging funksjonshemmede, tekniske/taktiske ferdigheter, og fysiske faktorer. 

Innholdet leveres som kurs, med godkjent kurslærer. Kursets innhold er spesifikt rettet inn mot hver gren; svømming, stup, synkron, vannpolo. Innhold og varighet kan av den grunn variere.

Her finner du en foreløpig datoplan for når denne siste delen av Trener 1 vil arrangeres (i første rekke for svømming og synkron).

 

Kompetansekrav Trener 1

 

Trener 2

Mål: Gjøre treneren i stand til å ha en helhetlig forståelse av treningsprosessen og ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.

Fokus: Deltaker- og utviklingsfokus

 

Oppbygging og innhold vil publiseres innen sommeren 2013.

 

Kompetansekrav Trener 2

 

Trener 3

Mål: Gjøre treneren i stand til å analysere, reflektere og benytte praksis og teori som er relevant for optimal prestasjonsutvikling for morgendagens toppidrettsutøvere.

Fokus: Utviklings- og prestasjonsfokus

 

Oppbygging og innhold vil publiseres i 2013.

 

Kompetansekrav Trener 3

 

Trener 4

Mål: Gjøre treneren i stand til å videreutvikle utøvere som er på høyeste nasjonale og internasjonale nivå.

Fokus: Prestasjons- og toppidrettsfokus

 

Oppbygging og innhold vil publiseres i 2014.

 

Kompetansekrav Trener 4

 

Den fremtidige norske treneren

Utvikling av verdibaserte og relasjonsorienterte trenere bør være et sentralt kjennetegn innen trenerutviklingen i norsk idrett.

Trenerutvikling i norsk idrett bør utstyre trenerne med gode verktøy for at de skal kunne gjøre treneroppdraget effektivt og innenfor verdimessige rammer med utøveren i sentrum. Treneren bør få en utdanning både innenfor praktiske og teoretiske områder.

 

Med det som bakgrunn, ønsker norsk idrett å arbeide etter følgende Trenerkonvensjon:

  • Treneren skal se på utøverne i et helhetsperspektiv
  • Treneren må ha riktig kompetanse i forhold til målgruppen de trener
  • Treneren skal utvikle hver utøvers unike kvalifikasjoner på best mulig måte
  • Treneren skal være opptatt av utøvernes ve og vel, og oppmuntre til positiv opptreden
  • Treneren skal behandel utøverne likeverdig – uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion og politisk overbevisning og seksuell orientering
  • Treneren skal være et godt forbilde for utøverne og miljøet rundt utøverne
  • Treneren bør utvikle seg kontinuerlig og ha som mål at treningene skal være av god kvalitetsmessig standard
  • Treneren skal utvikle sine utøvere gjennom involvering, refleksjon, dialog og ansvarliggjøring

I løpet av 2012/2013 vil trenerutdanningen i Norges Svømmeforbund gradvis endres, slik at den tilfredsstiller de krav som Norges Idrettsforbund har for den nye Trenerløypa. Dette er endringer som alle særforbund i norsk idrett holder på å gjøre.

 

NSF har i første rekke fokusert på å endre Trener 1 for alle grenene våre. Fra 1. januar 2013 vil det nye Trener 1-kurset erstatte dagens ordning.

 

Det betyr at dagens Trener 1-utdanning (kombinasjon av Begynnerinstruktør, Videregående instruktør og Ungdomstrener) vil tilbys på vanlig måte ut 2012, og erstattes med det nye Trener 1-kurset i 2013.

For de som har både Begynnerinstruktør og Videregående instruktør, og som ønsker Trener 1-kompetanse, vil vi tilby Ungdomstrenerkurset frem til sommeren 2013.

For de som vil utdanne seg som svømmeinstruktører vil Begynnerinstruktør og Videregående instruktør tilbys som vanlig.

X