go up

Trenere – Eliteklubb

  • I Eliteklubben har man flere team for både trenere og instruktører.
  • Hovedtrener har minimum trener 3, og elitetrener har også minimum trener 3, men også helst topptrenerutdanning eller trener 4 når det er klart. Hovedtrener og elitetrener er oppdatert på NSFs treningsfilosofi for å skape verdensenere.
  • Trenerne er opptatt av utvikling og kompetansepåfyll. Elitetrener og/eller hovedtrener er med på samlinger med landslag når dette tilbys, og samarbeider godt med Norges Svømmeforbund og Olympiatoppen. De er også med på konferanser og samlinger i regi av Norges Svømmeforbund, Olympiatoppen og gjerne også internasjonale konferanser.
  • Det er godt samarbeid med lignende klubber i Norge og i utlandet, og også med mindre klubber i nærområdet.  
  • Hovedtrener er ansvarlig for utviklingen i klubbens trenings- og konkurransegrupper. Det er en god kultur for erfaringsutveksling, kompetansepåfyll og etterutdanning, og det er jevnlige trenermøter. Det gjennomføres utøversamtaler jevnlig.
  • Trenerne jobber ut ifra klubbens mål, og en sportslig plan om klubben har dette. Alle trenerne er godt satt inn i klubbens utviklingstrapp og sportslig plan, og jobber etter dette.
  • Trenere er oppdatert på NSFs sportslig plan, utviklingstrapp, testbatteri og jobber etter dette.
  • Trenere følger med på forskning og utvikling innen idretten og trenerfaget.
  • Det er mange instruktører i grenskolen, og instruktørene har utdanning ut ifra nivået de jobber på. Det er instruktørsamlinger i klubb og gjerne også i samarbeid med naboklubber. Det er fokus på etterutdanning og kompetansepåfyll hos instruktørene.
  • Som instruktør kan f.eks. klubbens aktiviteter kombineres med skolesvømming. Kombinasjonsstillinger for å få ansatte personer som dedikerer seg til svømmejobb anbefales
  • Hver trener- og instruktør har individuell plan for videreutvikling, og ønsker selv å ta mer utdanning.
  • Grenskoleansvarlig er ansvarlig for utvikling av instruktørene, har jevnlige instruktørmøter og det er fokus på etterutdanning og kompetansepåfyll.
  • Klubben setter jevnlig opp trener- og instruktørutdanning.
  • Klubben har gjerne hovedinstruktører som er ansvarlige for sine instruktører. Grenskoleansvarlig og hovedtrener samarbeider for å skape en helhet i klubben.
  • Trenere og instruktører har fokus på at det er gøy og givende å komme på trening, og allsidighet er viktig. Det er et trygt og sunt miljø i klubbens  grenskole, og trenings- og konkurransegrupper. Trenerne er gode på å bygge kultur, og utøverne opplever å bli ivaretatt i klubben.

Klubben har alt dette på plass:

  • Ansatt hovedtrener med minimum Trener 3 kompetanse
  • Ansatt elitetrener med min. Trener 3 (Topptrenerutdanning eller Trener 4 når den er klar).
  • Definerte trenerroller i klubben
  • Trener:utøver ratio på de beste utøverne: Maks 1:10
  • Utøversamtaler
  • Instruktør-/trenermøter
  • Fokus utdanning og etterutdanning hos trenere og instruktører
  • Deltar med trenere og instruktører på Kompetansehelga og Trener/Leder konferansen

Klubben bør jobbe for å ha dette på plass:

  • Ukentlige trenermøter
  • Utdanningsplan for trenere og instruktører
  • Rekrutteringsplan instruktører/trenere
  • Hovedinstruktører
  • Deltar på Instruktørkonferansen
  • Arrangerer jevnlig instruktør- og trenerkurs, og etterutdanning
  • Vill i vann

Klubben kan ha dette på plass:

  • Trenere samarbeider med andre klubber
  • Sosiale samlinger for instruktører og trenere

Ressursbank

Her kommer ressurser og tips

X